„Bezpieczni 60+” – nowa kampania pomaga seniorom ustrzec się przed przestępcami

60 milionów złotych – taką kwotę w sumie straciły osoby starsze oszukane metodą „na wnuczka”. To dane Policji obejmujące zaledwie ostatni rok! Najwięcej pieniędzy tracą seniorzy w Warszawie i okolicach. Ruszyła ogólnopolska kampania „Bezpieczni 60+”, której celem jest przeciwdziałanie przyczynom przestępczości i pomoc pokrzywdzonym. Projekt, przygotowany przez Fundację Instytut Łukasiewicza, jest współfinansowany ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.

okladka-gazetyOszustwa przez telefon – metodą „na wnuczka” i „na policjanta” – to tylko jeden z wielu rodzajów przestępstw popełnianych na szkodę osób starszych. Oszuści coraz częściej pukają do drzwi seniorów, podając się za akwizytorów, pracowników gazowni, wodociągów czy telekomunikacji. Wielkim problemem są oszustwa finansowe i lichwa, które doprowadziły do ruiny wiele osób starszych i ich rodzin. Kampania „Bezpieczni 60+” opowiada także o tym, jak ustrzec się przed kradzieżami i włamaniami oraz przestępstwami w sieci.

okladka-broszuryDo tysiąca punktów w całej Polsce trafiły właśnie zestawy darmowych materiałów informacyjno-edukacyjnych: broszur, ulotek i gazet przeznaczonych dla seniorów. Adresatami kampanii są słuchacze uniwersytetów trzeciego wieku, członkowie klubów seniora działających przy domach kultury, bibliotekach, parafiach, organizacjach pozarządowych i ośrodkach pomocy społecznej, a także osoby korzystające z oferty placówek SENIOR+. Ogółem do seniorów dotarło ponad pół miliona materiałów, w których znajdą się przestrogi i porady, jak nie paść ofiarą złodziei i oszustów. Na łamach wydawnictw opublikowano historie „z życia wzięte”, pokazujące sposoby działania przestępców, a także wywiady z policjantem i prokuratorem. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej kampanii – www.bezpieczni60plus.pl oraz na Facebooku.